The Ball, Ilya Kabakov, 2017

The Ball, Ilya Kabakov, 2017

Etter seks tiår som aktiv kunstner, først i det tidligere Sovjetunionen og dernest på Long Island i USA, har Ilya Kabakov med sine installasjoner og malerier markert seg som en sentral konseptkunstner. Gjennom kunsten observerer og reflekterer Kabakov rundt den menneskelige virkeligheten, ofte med utgangspunkt i minnene fra det gamle Sovjet, eller et annet utopisk og menneskeskapt prosjekt. Felles for flere av disse politiske eller økonomiske fallerte systemene, er en sterk menneskelig visjon, gjennomføringsevne og overbevisning. I likhet med den greske kongen Sisyfos, som for sine udåder, så vel som personlige overbevisninger, ble dømt til daglig å rulle den samme stenen opp en bakke i all evighet.

Mens den greske myten har en lærdom og moral, og Kabakovs verk derfor kunne henspille på menneskets utilfredshet og hverdagens monotoni, oppleves kunstnerens nikk til fortellingen mer som en refleksjon over menneskets trang til å utforske, til å skape, til å erobre, og til å nå toppen. Sisyfos er ikke her alene, men hjelpes av flere gjennom samhold og lagarbeid. Således understreker kunstneren betydningen av det kollektive og det humane, fremfor det individuelle, der man strever etter å holde seg på toppen av livets fjell.

Installasjonen med sin plassering midt i naturen kan videre sees som en kommentar til menneskets relasjon til naturen. Mennesket har alltid søkt å kontrollere og overvinne naturkreftene, men gang på gang seirer naturen. Vendt mot syd er det som om ballen blir et symbol på solen i sin bane fra øst mot vest, der vi enten hjelper den opp eller holder den igjen på sin vei ned. 

Årets skulptur en en gave fra Christen Sveaas.

 

Photo: The Ball, Ilya Kabakov, 2017. Photographer: Frédéric Boudin

 

Lag hjemmeside for din bedrift med AFFY