Om Skulpturparken

Allerede fra begynnelsen av hadde man ambisjoner om å bygge opp en skulpturpark på Kistefoss. Det fantes fra tidligere én skulptur på området; Ståle Kyllingstads Installasjon fra 1948, som består av et hvitmalt peltonhjul montert skrått på en sokkel. Peltonhjulet ble i sin tid brukt ved kraftverket, og skulpturen sto igjen som et minne om kraftverkets storhetstid på området.  


De første årene etter åpningen i 1999, ble parken utvidet med i hovedsak norsk samtidsskulptur. Granittskulpturen Tid av Nico Widerberg, Beate Juells Hingst i rustfritt stål og porselen, Kristian Blystads Lekende hest, Bjarne Melgaards Octopus og Kjell Nupens to krukker, Mediterraneo og Stille, stille ble plassert ut på egnede steder på området i løpet av museets tre første leveår.  I 2001 avduket man en byste av grunnleggeren av Kistefos Træsliberi, Anders Sveaas, utformet av billedhuggeren Nils Aas, og i 2002 fulgte man opp med nok en skulptur av en norsk billedhugger; Blå Tulipan av Edgar Ballo.

Samtidig tok skulpturparken en mer internasjonal vending, med avduking av skulpturer av den colombianske kunstneren Fernando Botero og engelskmannen Tony Cragg samme år. I 2003 talte skulpturparken 12 enkeltverk med årets nyervervelser Portrett av Christen Sveaas av Anne Karin Furunes og Samuraiens ridedyr, den tredje dagen av Siri Bjerke.  
      
2005 var viet Italia på Kistefos-Museet, og på åpningsdagen avduket man skulpturen Movimenti della Memoria av den italienske samtidskunstneren Fabrizio Plessi. Til da var ingen av arbeidene i skulpturparken laget spesielt for museet med utgangspunkt i den tidligere tresliperidriften som hadde foregått på Kistefoss. Plessis skulptur ble dermed det første bestillingsverket som helt konkret tok for seg aktiviteten som en gang fant sted i den mektige industrihallen. 
  
  

I løpet av årene 2005 – 2008 kom hele syv tilskudd til skulpturparken: To verk av den norsk-danske kunstnerduoen Elmgreen og Dragset, en installasjon av den japanske kunstneren Shintaro Miyake, to nye skulpturer av engelskmannen Tony Cragg, den fascinerende Energy, Matter, Space, Time av den walisiske kunstneren Petroc Sesti og sist, men ikke minst, Anish Kapoors S-Curve på en spesialbygget øy i Randselven.

I 2009 ble parken utvidet med nok en ’site specific’ skulptur. Claes Oldenburg og Coosje van Bruggen fikk i oppdrag å skape et kunstverk spesielt til museet. Skulpturen Tumbling Tacks er sterkt inspirert av stedets industrihistorie, med papir som fellesnevner for både tegnestiftene og tremassen som en gang ble produsert på Kistefos Træsliberi A/S. Skulpturen inngår i de verdenskjente kunstnernes ’Large Scale Projects’, som hittil utelukkende har blitt realisert i urbane omgivelser i kunstmetropoler som New York, Berlin og Tokyo. Prosjektene formes i kunstnernes møte med konkrete omgivelser og stedenes historiske kontekst.

2011 var det den britiske kunstneren Marc Quinn (f.1964) sin tur til å sette sitt preg på den fantastiske skulpturparken. Skulpturen All of Nature Flows Through Us er plassert midt i elven ved Kistefossens utløp. Skulpturen, som er laget av bronse, forestiller en forstørret iris. Regnbuehinnens mønster er omhyggelig risset inn i overflaten, i relieff, og den sorte pupillen er erstattet av et hulrom der det skummende vannet fra fossen strømmer gjennom øyet før det igjen blir en del av det naturlige elveleiet. Naturen flommer, bokstavelig talt, gjennom det enorme bronseøyet.

I 2013 ble skulpturen Pulp Press (Kistefos) 2013 av den irske kunstneren John Gerrard avduket. I 2014 avduket vi skulpturen Slektstrea, Genbanken av Per Inge Bjørlo. I 2015 avduket vi skulpturen Free to Frolic av Phillip King. I 2016, ble det avduket to nye store verk i skulpturparken. Disse varVeien til Stillhet av Jeppe Hein og River Man av A-Kassen.

Ved sesongåpning i 2017, ble den stedsspesifikke skulpturen The Ball av den russisk-amerikanske kunstneren Ilya Kabakov avduket. Skulpturen har fått en spektakulær plassering tett på Randselva. I august 2017 ble også en annen stedsspesifikk skulptur avduket, og det var Castor & Pollux av den britiske kunstneren Tony Cragg. Dette var Craggs fjerde verk i skulpturparken, men det første stedsspesifikke verket. 

Lag hjemmeside for din bedrift med AFFY