Utstilling 2012

Ai Weiwei Interlacing
20.5. - 7.10.2012

For sesongen 2012 viste Kistefos-Museet en unik separatutstilling med den anerkjente kinesiske samtidskunstneren Ai Weiwei (f.1957-). Utstillingen representerte den første omfattende foto- og videoutstillingen av denne kunstneren noen sinne. Utstillingen konsentrerte seg om Ai Weiweis mangfoldighet som fotograf og viste hundrevis av bloggfotografier, mobilfotografier og andre snapshots fra 1980-tallet og frem til 2012.

Utstillingen ble kuratert av Urs Stahel og produsert i samarbeid med Fotomuseum Winterthur og Jeu de Paume.

Årets utstilling ved Kistefos-Museet setter søkelyset på Ai Weiwei som kommunikator – en dokumenterende og analyserende kunstner som fletter sammen forskjellige budskap og kommuniserer dem via en rekke kanaler. Ai Weiwei tok i bruk fotografiapparatet allerede i årene han tilbrakte i New York, men det var først da han kom tilbake til Beijing at han uavlatelig dokumenterte hverdagslivet og den sosiale virkeligheten i Kina, og diskuterte det gjennom blogger og Twitter. Fotografier av radikale urbane endringer, letingen etter jordskjelvofre, og ødeleggelsen av studioet hans i Shanghai, presenteres side ved side med hans kunstfotografiske prosjekter, portrettserien Fairytail til Documenta 2007 og de endeløse blogg- og mobilfotografiene.

Ai Weiwei ble født i 1957, og er sønn av dikteren Ai Qing. Etter studier ved filmhøyskolen i Beijing var han i 1978 med på å danne kunstnerkollektivet Stars, som avviste sosialrealismen og gikk inn for individualisme og eksperimentering i kunsten. I 1981 reiste Ai Weiwei til New York, der han studerte ved Parsons School for Design under maleren Sean Scully. I New York oppdaget han kunstnere som Allen Ginsberg, Jasper Johns, Andy Warhol og fremfor alt Marcel Duchamp. Duchamp er viktig for ham, fordi han så kunsten som en del av livet. På denne tiden produserte Ai Weiwei sine første readymades og tusenvis av fotografier som dokumenterte livet og vennene hans i det kinesiske kunstnermiljøet i New York. Da faren ble syk, retunerte han til Beijing i 1993. I 1997 var han med å stifte China Art Archives & Warehouse (CAAW), og fra da av begynte han også å interessere seg for arkitektur. Ai Weiwei åpnet sitt eget atelier i Coachangdi i 1999, og i 2003 etablerte han arkitektkontoret FAKE Design. Samme år sto han sammen med de sveitsiske arkitektene Herzog & de Meuron bak utformingen av olympiastadionet i Beijing, det såkalte Bird’s Nest, som ble til et ikonisk bygg for Kinas hovedstad. I 2007 reiste 1001 kinesere til Documenta 12 i Kassel med Ai Weiwei som pådriver (Fairytale, 2007). I 2010 lot verden seg imponere av hans store, men formmessig enkle teppe av millioner av håndmalte porselenssolsikkefrø på Tate Modern.

Ai Weiwei ble anholdt av kinesiske myndigheter 3. april 2011, på grunn av sine politiske aktiviteter. Han ble løslatt mot kausjon 22. juni 2011, men har fremdeles forbud mot å forlate landet. I 2015 ble Ai Weiweis pass levert tilbake til ham fra myndighetene i Beijing, og han kan igjen forlate Kina.

Ai Weiwei har på kort tid blitt en av verdens mest anerkjente kunstnere. I 2011 ble han kåret til kunstverdenens mektigste og mest innflytelsesrike person av kunstmagasinet ArtReview, og samme år nominert til årets 100 viktigste personer av anerkjente Time Magazine.

Anerkjennelsen knytter seg både til at han står bak unike verk som Sunflower Seeds (2010) på Tate Modern og det kinesiske OL stadionet Birds Nest (2008) sammen med den sveitsiske arkitektgruppen Hertzog & de Meuron, og til at han har arbeidet aktivt for sosial endring, ytringsfrihet og menneskerettighetene i Kina.

Ofte er det vanskelig – og kanskje også uviktig – å skille mellom Ai Weiweis kunstneriske aktiviteter og hans overordnede engasjement i den offentlige sfæren. Dette blir spesielt tydelig i foto- og videoarbeidene hans som vises på Kistefos-Museet i år. Allerede da Ai Weiwei bodde i New York (1983-93) benyttet han fotografiet til å dokumentere verden rundt seg. Men spesielt fra tiden da han returnerte til Beijing i 1993, har han konfrontert oss med de store sosiale og urbane endringene som har funnet sted i Kina de siste årene. I denne utstillingen vil vi vise en stor samling av bloggfotografier og mobiltelefonfotografier, sammen med en rekke dokumentarfotografier og -videoer tatt fra 1980- og 90-tallet og frem til i dag.

Med årets utstilling på Kistefos-Museet blir det første gang Ai Weiwei viser arbeider i Norge. Utstillingen 2012 hadde offisiell åpning søndag 20. mai 2012.

Se medieomtale om årets utstilling ved Kistefos-Museet:

Aftenposten K, "Anbefalt: Ai Weiwei, Kistefos-Museet", juni 2012

KUNSTforum, "Intervju: Weiweis politiske fotoarkiv", 29.5.2012

Aftenposten, "Ingen kastet glans over Kina-kritisk utstilling", 23.5.2012

Views and News from Norway, "Brave art exhibit opens at Kistefos", 22.5.2012

NRK.no, Kultur og underholdning, "Kunstnerisk frihetskamp. Ai Weiwei på Kistefos", 21.5.2012

Oppland Arbeiderblad, "Applaus for Ai Weiwei", 21.5.2012

Aftenposten, "To timers kø for Ai Weiwei-utstilling", 20.5.2012

Ringerikes Blad, "2000 på kunståpning", 20.5.2012

NRK.no, "- Friheten vil seire i Kina", 19.5.2012

Dagsavisen, "Kunstneren som knuser Kina", 19.5.2012

Aftenposten, "Verdens viktigste kunstner stilles ut på Jevnaker", 19.5.2012

Ringerikes Blad, "Sesongåpning søndag", 19.5.2012

Dagsrevyen, 18.5.2012 (Reportasjen om Kistefos-Museet starter 25 minutter og 50 sekunder ut i sendingen)

Oppland Arbeiderblad, "Fra Paris til Kistefos", 16.5.2012

Dagbladet, "Ai Weiwei til Norge", 16.5.2012

Hamar Arbeiderblad, "Kunst på reisen", mai 2012

Oppland Arbeiderblad, "Ai Weiwei er årets Kistefos-scoop", 24.1.2012

Ringerikes Blad, "Først i landet med utstilling", 21.1.2012






 

Lag hjemmeside for din bedrift med AFFY